Jihuu, sain näppäimistöni toimimaan halutulla tavalla. Ilmeisesti tässä oli vain joku ohimenevä jumitus, joka korjaantui sillä, että sammutin koko koneeni ja käynnistin sen jonkun ajan päästä uudelleen. Olen varmaankin painellut jotain nappia epähuomiossa – tai sitten tuo isukki on. En tiedä, vaan pääasia, että nyt toimii ihan joka sivustolla.

Isä ei muuten ole tosiaan ainoa, jolla tuo juomapuoli on nyt vähän lipsahtanut lapasesta. Nimittäin Mieshän jatkaa tuota touhuansa jo kolmatta päivää. Ennen kuin alan sen kummemmin kertoilemaan tästä päivästä, voisin vaikka palata eilisiltaan. Olin siis useaan otteeseen Miehen kanssa puhelimessa ja kerta kerralta Mies tietenkin oli aina vain enemmän ja enemmän humalassa. Minä en edes ymmärrä, miten viitsin soittaa sille niin monta kertaa, varsinkin kun se pääasiassa oli sitä, että Mies käski minun odottaa laittamatta linjaa kiinni ja kuunnella, kun se itse läärysi jonninjoutavia jonkun juomakaverinsa kanssa. Tästähän nyt ei minulle mitään kustannuksia koitunut, koska minulla viisaalla on sellainen prepaid-liittymä, jonka puhepaketin ansiosta voin puhua puhepaketin ollessa voimassa vaikka 24/7 tiettyihin numeroihin, eikä se maksa minulle pennin hyrrää.
 
Vaan itse asiaan takaisin. Alun perin Mies kertoi minulle olevansa liikenteessä vastikään eronneen miespuolisen serkkunsa kanssa, joka Miehen sanojen mukaan oli aivan romuna. Miksei tietysti, vähän vaikea alkaa sitä kommentoimaan kun en edes tiedä, kuka tämä kyseinen serkku oli. Illemmalla sitten tulin huomioineeksi, että paikalla tämän romuna olevan serkun lisäksi oli joku toinenkin miespuolinen henkilö. Minähän en kuitenkaan alkanut mitään kyselemään, koska Mies olisi epäillyt minua siinä vaiheessa ties mistä. Yritin kovasti kuunnella, oliko paikalla mahdollisesti joku minullekin tuttu ihminen, mutta en sitten tullut mihinkään varmuuteen asian kanssa.
 
Illan mittaan Mies ja nämä kaksi muuta sankaria humaltuivat ihan huomattavasti ja jostain sitten löysivät jossain vaiheessa kaksi naispuolista henkilöä. Mies, sen kaksi sukulaista sekä nämä kaksi naista ottivat sitten allensa taksin ja ajaa hurauttivat sillä Miehen asunnolle. Kuulin kyllä Miehen puhuvan sukulaismiehilleen tiettyjä asioita, joita en nyt tänne kirjoita, mutta joista kuitenkin olisi kuka tahansa voinut huomata, että Mies ei ole kärräämässä näitä kahta naista sinne mökkiin itseään vaan näitä miehiä varten. Minua kuitenkin otti aivoon, sillä tiedän tasan tarkkaan, mitä Mies olisi minulle kirahdellut, jos minä olisin oman asuntoni kanssa toiminut samalla tavoin. Se olisi ensinnäkin haukkunut minut pataluhaksi ja epäillyt minua ties mistä. Teki itsenikin siinä lausua pari valittua sanaa mutta päättelin, ettei siitä olisi ollut mitään hyötyä…
 
Sen sijaan tänään soittaessani Miehelle tuumasin, että sillä oli sitten eilettäin oikein naispuolista seuraa kämpässään. Mies huokaisi, että kyseessä ei ollut mitkään hänelle itsellensä tarkoitetut naiset vaan näiden kahden miehen akat. Minä purskahdin nauruun, eikä siitä meinannut tulla loppua. Akkojako ne jo nykyään on, jos yksi ilta hauskaa pidetään? No, ihan miten vaan… Kuinka ollakaan, Mies oli muuten jo tuossa vaiheessa jälleen kerran mennyt ravintolaan. Sillä oli omien sanojensa mukaan aivan kaamea krapula. Loiventelusta se ei sentään puhunut mitään, mutta en minä sitä olettanutkaan. Se oli jo siinä vaiheessa sen verran hulluna päissään, että vaikka se sitä krapulaansa valittelikin, niin pahimmat oireet olivat tainneet jo jäädä taakse. Ennen kuin lopetimme hajanaisen keskustelumme, kuulin Miehen serkun ehdottavan, että he lähtisivät erääseen taloon juomaan pari pulloa viinaa. Miehelle tuli tässä vaiheessa kiire, ja me lopetimme puhelun.
 
Mutta hei hetkinen, pari pulloa?! Juu, eihän tämä nyt ole mitään vierasta meininkiä sinänsä, mutta eikö Mies taas voisi käyttää järkeään siinä, mikä on kohtuullista ja mikä ei? Ilmeisestikään se ei osaa tai ei halua käyttää sitä järkeään, sillä muutenhan se olisi ilman muuta jo jäänyt tänä päivänä kotiin. Jota minä en kylläkään todellakaan odottanut, koska tiesin Miehen kahden serkun olleen siellä talossa yötä. Senhän sitten tietääkin, mistä siitä seuraa, kun edellisenä iltana on oltu juomassa.
 
Enpä oikeasti taida voida muuta, kuin huokaista syvään ja miettiä, millähän ilveellä saisin Miehen täältä käsin lopettamaan touhunsa. Oikeastaan olen ajatellut, ettei se ole edes minun hommiani. Jos Mies ei itse huomaa päivien kulua, niin antaa sitten olla niin. Ikävää, mutta ei voi mitään.  En kai minä voi olla jatkuvasti paapomassa aikuista miestä ja osoittamassa sormella sen virheitä?! En voi, en jaksa, enkä edes halua. Perkele, että minua sitten vituttaa koko viinan keksiminen. Eikö sitä voisi mitenkään kieltää lailla?